Pécsi Tudományegyetem logo Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

Mindennapjaink a MIK-en…

Home Office – Kiberbiztonság – Oktatás

Vajon a járványhelyzet logikus megelőző intézkedése folytán otthoni munkára átállt társadalom, biztonságban van az online térben a vírusoktól? Gyurák Gáborral a PTE MIK informatikus oktatójával beszélgettünk az online oktatásról, a kiberbiztonság kihívásairól és arról, hogy mi is a hivatása egy oktatónak a MIK-en…..

Miképp alakította át a vírushelyzet a kapcsolattartási lehetőségeket az oktatásban? 

A korábbiakban is igyekeztem kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket az oktatás során, ezért nem ért teljesen váratlanul az új helyzet. Ebben a félévben lehetőségem volt újabb eszközöket kipróbálni és bevezetni az oktatásban. Szerintem ennek a félévnek komoly hatása lesz a következő évtizedek oktatási rendszerére is, mert most egycsapásra olyan digitalizációs folyamatok indulnak el, amelyek normál körülmények között hosszú évekig elhúzódtak volna. 

Milyen kutatásokon dolgoztok most a MIK-en?

Alapvetően kiberbiztonsággal foglalkozom, amelynek szerepe egyre inkább felértékelődik napjainkban. Az elmúlt hónapokban mindenki megtapasztalhatta, hogy az informatikai infrastruktúra, a számítógépes hálózatok mennyire fontos szerepet töltenek be egy veszélyhelyzet esetén. Ennek azonban ára van: a kibertérben a felhasználók kiszolgáltatottabbak az informatikai veszélyekkel szemben. Komoly anyagi és erkölcsi károkat okozhat a bizalmas adatok kiszivárgása vagy akár az, ha a rendszer nem működik. A mindennapjaink jelentős részét átköltöztettük a kibertérbe, annak érdekében, hogy a fizikai térben terjedő vírustól védekezzünk. De vajon fel vagyunk készülve a kibertér vírusaival, kártevőivel szemben? Kutatásom során olyan kognitív behatolásjelző rendszerekkel foglalkozom, amelyek az emberek biztonságtudatosságára alapozva képesek jelezni a kibertérben zajló támadásokat.

Hogy alakult (át) a felsőoktatás az elmúlt hónapokban? 

Én a szinkron távoktatás (élő online foglalkozások) mellett tettem le a voksom, mert kevésbé személytelen, mint az aszinkron oktatás. Azt gondolom, ez kompromisszumos megoldás volt, mert egyfajta átmenetet képez a hagyományos tantermi oktatás és a teljesen online kurzusok között. A személyes kapcsolatokat  alapvető fontosságúnak tartom abban az esetben is, ha a kommunikáció "csak" online csatornán valósul meg. Összességében azt gondolom, hogy egy izgalmas szorgalmi időszakon vagyunk túl, amely oktatóként sok kihívást tartogatott. Büszke vagyok a hallgatóimra is, a félév során tanúsított maximális együttműködésükért és kitartásukért. 

Milyen formában, illetve módokon tudjátok bevonzani a hallgatókat a legizgalmasabb projektekbe? 

Szerencsére a hallgatóink egyre érdeklődőbbek. Ahogy a magánéletben, úgy a szakmai életben is keresik a kihívásokat. Számukra a legjobb motiváció, ha érdekes feladatokon dolgozhatnak. Oktatóként azt tartom a legfontosabb feladatomnak, hogy megvilágítsam a szakma érdekes területeit és megszerettessem azt az érdeklődőkkel. Volt kollégám és példaképem hatására ismertem fel William Butler Yeats gondolatában rejlő igazságot, amely szerint "Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy csöbröt, hanem hogy meggyújtunk egy tüzet".

riportot készítette: Moser Melinda
Pécs, 2020.05.26.