Vikivel a tavalyi év során találkoztam először az Instagramnak köszönhetően. Egy designnal foglalkozó oldalon találtam meg egy különleges fürdőszobáról készült látványtervét.
Megörültem, hogy vannak itthon olyan tehetségek, akik világszínvonalon hoznak létre belsőépítészeti látványterveket.
“Szerintem a jó design innovatív, hasznos és esztétikus. A jó design hangsúlyozza funkcióját de nem próbál divatos, hivalkodó lenni, ezért időtálló és sosem tűnik elavultnak.”
Nyerges Viktória
AZ INSTAGRAM PROFILOD ÉS AZ INTERNETES ELÉRHETŐSÉGEID ALAPJÁN BÁRKINEK EGYÉRTELMŰ LEHET, HOGY ELSŐSORBAN ÉPÍTÉSZETI, GRAFIKUS ÉS LÁTVÁNYTERVEZÉSSEL FOGLALKOZOL. EZEK KÖZÜL MELYIK ÁLL LEGKÖZELEBB HOZZÁD?
“Szakmámból eredően építészeti tervezéssel leginkább belső terek tervezésével foglalkozom, emellett grafika munkákat főleg logó és arculattervezéseket is szívesen vállalok. A látványtervezés egy eszköz a tervezési folyamatomban, ami segítségével ki tudom fejezni és be tudom mutatni gondolataimat, legyen szó építészeti projektről vagy grafikai munkáról.
Az építészet és grafika szinergikusan működnek együtt, a kompozíció, színek – formák harmóniája és a térarányok mind befolyásolják a vizuális élményt. A két terület egymásból inspirálódhat is ezért mondhatom mindkét terület ugyanolyan közel áll hozzám. “
MESÉLNÉL ARRÓL, HOGY MILYEN UTAT JÁRTÁL BE IDÁIG?
“Okleveles építésztervező művészként szereztem meg mesterdiplomámat a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai karán és azóta a szakmában dolgozom.
Az egyetemi képzés előtt nagy hatást gyakorolt rám Hézső Ferenc festőművész, aki megtanított „látni” és helyesen kifejezni magam vizuálisan. Másik meghatározó esemény volt a Szerencsi Szabad Iskolában töltött 2 nyár, ahol Ybl- és Kossuth díjas művészektől és szakmában elismert oktatóktól közvetlenül tanulhattam köztük Fajó János, Kapy Jenő, Zalavári József és Kovács Tamás László.
Egyértelmű volt a képzőművészeti irány, viszont matek fizika fakultációval (amit szüleim javasoltak, hogy „ne csak rajzolgass fiam”, azóta is hálás vagyok ezért) nem sikerült felvételt nyernem a tervezőgrafika szakra, amit elsőként szerettem volna, helyette jó alapot adott viszont az építész képzésnek.
Mindig is lenyűgözött a modern kreatív design és formaképzés, de sokszor visszapattantam az ötleteimmel a tanév során, talán ezek tereltek a helyes irányba és morzsolták le rólam a felesleges sallangot. Kicsit ki akartam magam próbálni önállóan ezért úgy döntöttem, hogy kiélhessem kreativitásomat nemzetközi formatervezési és építészeti tervpályázatokon veszek részt. Fontos volt a profi vizuális prezentálás, ezért feküdtem rá erősen a 3D modellezésre és látványtervezésre. Adódott némi lehetőség alapszinten megtanulni ezeket a 3D programokat egyetem alatt, de kevésnek éreztem ezért autodidakta módon fejlesztettem magam. Több sikeres helyezés és különdíj csak tovább hergelte bennem a szakma iránti vonzalmamat. Fontos és hasznos események voltak ezek a design rendezvények és díjátadók ahol sok tehetséggel találkozhattam, akikkel azóta is tartom a kapcsolatot.
Egyik meghatározó esemény volt még ahol 3 nap alatt annyit tanultam, mint talán egy félév alatt az egyetemen, amikor Prágában éltem és részt tudtam venni a Resite nemzetközi kulturális rendezvényen. Itt a világon közismert építészekkel találkozhattam, mint Winny Mass az MVRDV-ből, vagy a SANAA, UNstudio alapítóival, akik tervezési módszereiket és problémamegoldásukat mutatták be híres projektjeiken keresztül.
Az egyetemi alkotódömping után jött egy csendesebb időszak, ahol le kellett tisztáznom magamban, hogy olyan sok mindent nem csinálhatok egyszerre, mint formatervezés, grafika, építészet, belsőépítészet, bárminek a látványtervezése ezért szűkítenem kellett a tevékenységi körömet. Ami viszont fontos volt és maradt a listámon az a koncepciójában is vonzó egyedi tervezés stílus megtartása.”
MILYEN HATÁSSAL VOLT RÁD A KÜLFÖLDÖN SZERZETT TAPASZATALATAID?
“Az utazás jó lehetőség tágítani látásmódunkat és kicsit kizökkenni a hétköznapi rutinunkból, ezért mai napig tart ez a kíváncsiság és felfedező vágy. Kezdődött mindez a franciaországi cserediák tanulmányi utammal. A kint töltött éveim alatt érezhető volt a nyugati oktatás hatása, a legnagyobb különbség az volt itthoni rendszerhez képest, hogy a francia építész társaim mind magabiztosan fejtették ki ötleteiket, mert tudták nincs rossz válasz. Kissé szokatlan volt felvenni ezt az erős open-mind ritmust az itthoni szabálykövető oktatási hozzáállásból, de ha valami ez hatékonyan fejlesztette a gondolkodásmódomat és véleményalkotásomat.
Minden egyes utazással kilépünk a komfortzónánkból, ezáltal észrevétlenül fejlődik személyiségünk, nekem ez bátorságot és önbizalmat adott, ami hozzá járult az alkotói munkámhoz.
Amerikai, ázsiai, afrikai és számos európai utam során kutattam az adott hely, kortárs művészetet, építészeti jellegét, divatot, urban design-t, street art-okat és ezekből rengeteg ötletet merítettem. ”
MIT JELENT SZÁMODRA A DESIGN KIFEJEZÉS?
“Szerintem a jó design innovatív, hasznos és esztétikus. A jó design hangsúlyozza funkcióját de nem próbál divatos, hivalkodó lenni, ezért időtálló és sosem tűnik elavultnak. Ha a tervezés jó, a design megkönnyíti és szebbé teszi az ember életét.”
VANNAK OLYAN TÍPUSU MUNKÁK, AMELYEKET ELŐNYBEN RÉSZESÍTESZ, HA TERVEZÉSRŐL VAN SZÓ?
“A 3d modellezéssel és a látványtervezéssel elég nagy skálán tudok mozogni és nem is zárkózom el az izgalmas kihívásoktól, de elsősorban a belsőépítészeti projekteket részesítem jelenleg előnyben, a grafikai vonalon pedig a logó és arculattervezés amit preferálok.”
AZ ÁLTALAD KÉSZÍTETT LÁTVÁNYTERVEK ALAPJÁN EGY SZÍNES ÉS KARAKTERES EGYÉNISÉG RAJZOLÓDIK KI SZÁMOMRA. SZERINTED MEKKORA SZEREPE VAN A SZÍNEKNEK A MINDENNAPOKBAN?
“Mondanom sem kell, hogy nagy hatással bír a színek szerepe életünkben. Ha most az alkalmazott grafika szempontjából vizsgáljuk a dolgot, a színek segítik az asszociációt, befolyásolják érzelmünket. Logó vagy márkaépítésnél a jól kiválasztott színkombinációval fokozhatjuk az eladást. Az emberek többsége a színek alapján ismeri fel a termékeket vagy bizonyos színek miatt hoznak meg döntéseket. Építészeti vonatkozásban bizonyos színhasználatok pszichológiailag is stimulálnak illetve különböző vizuális effektusokat érhetünk el velük, amivel hatást gyakorlunk térérzetünkre. ”
SOK OLYAN LÁTVÁNYTERVET LÁTTAM MÁR TŐLED, AMELYEK ELSŐ LÁTÁSRA ÉS KONCEPCIÓJUKBAN IS KÜLÖNLEGESEK. SZERETSZ ÖTLETET MERÍTENI A SZEMÉLYES TAPASZTALATAIDBÓL, VAGY VAN ESETLEG OLYAN PÉLDAKÉPED AKIT MEGOSZTANÁL VELÜNK?
“Nagyon sok ilyen van, sokat olvasok és böngészek online például a Deezen, Achdaily, Designboom oldalakon, amik a legjobb válogatást nyújtják építészeti, formatervezési és belsőépítészeti projektekből és hírekből a világ minden tájáról. Cégeket, mint OMA, UXUS, Zaha Hadid, UNstudio, Winny Maas, Bjarke Ingels, Snøhetta és még sorolhatnám, akiknek a munkásságát megszállottan követem.
Egy biztos, sosem szerettem a szokványos unalmas dolgokat, a semmitmondó designt. Mindig is törekedtem egy sztorit megjeleníteni, illetve egy identitást párosítani az adott munkához, egy pici fűszert vinni a koncepcióba, amitől egyedivé válhat az alkotás. Grafikai oldalról logó és brand építésnél kreatív ötlettel ám egyenes üzenettel közvetíteni a cég vagy termék profilját. Belsőépítészet szempontjából pedig a megrendelői igények, praktikum/funkcionalitás és esztétika között megtalálni azt a harmonikus egyensúlyt, ami által az épített környezet valódi értékkel bír.”
MILYEN SZOFTVEREKET HASZNÁLSZ A TERVEZÉSHEZ? VAN ESETLEG EZEK KÖZÜL, AMIT KEZDŐKNEK IS SZÍVESEN AJÁNLANÁL?
“Építészeti projektek műszaki terveit a CAD-alapú Archicadet használom, Autodesk 3D Studio Max-al pedig a látványtervezési folyamatokat végzem. Ha bonyolultabb projektről van szó, organikusabb tér, egyedi bútor/termékmodellezés, akkor azokat szintén Studio Max-ben készítem. Grafikai tervezésnél Adobe Illustrator-t és Photoshop-ot használok. Manapság már mindent meg lehet tanulni online, csak elég tutoriált kell hozzá nézni.”
A teljes cikk olvasható az alábbi oldalon: https://www.selinhome.hu/interjuk-1-evad-2-resz/