10 éves a PTE MIK-en a duális képzés: ezzel az oktatási formával minden résztvevő nyer
Leginkább a szakmai fejlődés, valamint a karrierépítés miatt választják a duális képzési formát a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának (PTE MIK) hallgatói, akik éppen 10 éve élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy a felsőoktatási tanulmányaik mellett egy partnerszervezetnél szerezzenek gyakorlatot a képzési idő alatt. Egy a karon a közelmúltban zajlott hallgatói elégedettségmérés során az is kiderült, hogy már az egyetemválasztásnál is sokat nyom a latban ez a lehetőség, amely később a szakdolgozatok, tudományos diákköri munkák, a kutatás-fejlesztési, valamint a pályázati együttműködések sikerét is támogatja. 2015-ben 28, ma már 93 PTE MIK-kel kapcsolatban álló képzőhely fogad duális hallgatót – a duális képzés színvonalasabbá tétele érdekében a kar minden évben duális partneri fórumra hívja az ipari szereplőket, a céges partnereit és az intézmény duális képzéssel foglalkozó munkatársait.
A duális képzés keretében a hallgatók hetente három napot töltenek az oktatási intézményben és kettőt a gyakorlati képzőhelyen. Továbbá a tavaszi, őszi és nyári szünetek alatt teljes heteket töltenek duális partnereinknél. Az ipari szereplőknél a leendő mérnökök betekintést nyerhetnek egy vállalat belső életébe, olyan készségeket sajátíthatnak el, amelyek leginkább vállalati környezetben fejleszthetők, emellett a gyakorlatban használható tudást, szakmai tapasztalatot szerezhetnek, amely megkönnyíti a tanulmányaik utáni elhelyezkedést is. A PTE MIK-en tíz éve indult a duális képzés, akkor 50, a 2024/25-ös tanévben pedig mintegy 140 hallgató élt ezzel a lehetőséggel. A legnagyobb számban a mérnökinformatikus-, valamivel kevesebben a gépész- és a villamosmérnök-hallgatók egészítik ki a tanulmányaikat a cégeknél megszerezhető kompetenciákkal – a régióban a vállalkozások azonban a jelenleginél több leendő gépészmérnököt és villamosmérnököt foglalkoztatnának. A 2024/25-ös tanévtől egy jogszabályi változás következtében számos ponton módosult a duális képzés struktúrája és szakjai, így már a 3., 4. szemesztert végzők is meggondolhatják magukat (korábban csak a 2. szemeszterben lehetett jelentkezni duális képzésre), sőt a levelező tagozatos és az MSc-szakos hallgatók számára is megnyílik a lehetőség.
„Hogy hallgatóink megismerjék a gyakorlati oktatást végző vállalatokat és képet kapjanak a duális képzés előnyeiről, 2021-től karunkon bevezettük a Duális Akadémia tantárgyat. Ennek keretében a partnercégek előadásokat tartanak, bemutatják a portfóliójukat, emellett üzemlátogatások keretében a gyakorlati helyet is megismertetik a hallgatókkal. Ezt a tárgyat minden évben mintegy 250-en veszik fel intézményünkben. A közelmúltban zajlott hallgatói értékelés is azt mutatja, hogy a duális képzésben részt vevő leendő mérnökök hasznosnak, értékesnek tartják a partnereknél töltött gyakorlati időt, 4,59-es osztályzatot adtak arra, hogy mennyire szeretnek ott dolgozni. 96%-uk elégedett a duális partnercéggel, és 4,61-ra értékelték a duális gyakorlati helyen a mentoruktól kapott támogatást” –mondja Vasvári Gyula Ferenc, a PTE MIK duális képzési vezetője. A kar a vele kapcsolatban álló cégektől azt a visszajelzést kapta az utóbbi időben, hogy még inkább szükséges közelíteni egymáshoz az elméleti és a gyakorlati tudást – ebben a partnerek szívesen segítenek. Már történt is előrelépés kihelyezett gyakorlatok és olyan tantárgyak létrehozásával, amelyekben a partnercégektől érkező mérnökök is szerepet vállalnak. Vasvári Gyula szerint a jogszabályi változás kedvezően hat a duális képzésben részt vevők számára, a képzőhelyek azért is fogadták örömmel a jogosultsági kör bővülését, mert sokszor maguk is delegálnak munkatársat a levelező képzésre, akik most már a saját munkahelyükön vehetnek részt a duális képzésben.
Minden tanévben új partnerekkel bővül a PTE MIK duális partneri köre, van olyan nagyvállalat, amelynél a náluk gyakornokoskodó hallgatók 90%-a talál munkahelyet diplomázás után. Az évente megrendezett duális partneri fórum kiváló lehetőséget teremt a képzésben részt vevők, az ipari partnerek és a kar munkatársai számára, hogy egyeztessék az év közben felmerülő igényeket, reagáljanak a változásokra, új ötletekkel, tapasztalatokkal, megoldásokkal magasabb színvonalra emeljék a képzést. Az idei találkozón megfogalmazódott, hogy mivel a pályaválasztás előtt álló fiatalok nagyobbik része csak sodródik, nincs konkrét elképzelése a jövőjével kapcsolatban, érdemes lenne a szülők felé is nyitni, több információt eljuttatni hozzájuk a duális képzésről. Az ipari partnerek részéről egyértelműen pozitív a visszajelzés a duális képzés rendszerével kapcsolatban. A végzős hallgatók esetében gyakran előfordul, hogy heti 40 órában foglalkoztatja őket a gyakorlati helyet biztosító cég, amely végzés után akár állást is ajánl nekik – emiatt félő, hogy a hallgatók nem szerzik meg időben az abszolutóriumhoz és az oklevélhez szükséges krediteket. Ez sem a hallgató, sem a cég számára nem előnyös, így erre az átmeneti időre megoldást jelenthet a rugalmas foglalkoztatás – hangzott el a PTE MIK duális partneri fórumán.