A hagyományos oktatás csak egy szelete a minőségi tudás megszerzésének a PTE MIK-en
Idén is magas pontszámokkal juthattak be a műszaki felsőoktatásba
jelentkezők a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karára (PTE MIK),
az országban ebben az intézményben húzták meg a legmagasabb ponthatárt a
villamosmérnöki alapképzésben. Minden szakra jellemző volt a már tavaly is
alkalmazott metódus: a 2023-ban megszűnt 280 pontos országos felvételi minimum
ponthatárnál jóval magasabb pontszámra volt szükségük a jelentkezőknek a
bekerüléshez. Továbbra is kedvelt célpontot jelentenek a PTE MIK nemzetközi
képzései, idén 270 új külföldi hallgató kezdhette meg tanulmányait a pécsi
karon. Az intézmény a magas minőségű oktatás mellett számos ösztöndíjjal,
nemzetközi projektekben, kutatásokban és rangos versenyeken való részvétel
lehetőségével biztosítja a leendő mérnökök számára a piacképes tudás
megszerzését.
Ugyan a 2024. évi általános felvételi eljárásban országos szinten a jelentkezők száma mintegy 1%-kal, a felvettek száma több mint 4 százalékponttal csökkent a 2023. évihez képest, a PTE MIK-en a felvettek száma ehhez képest kedvezőbben alakult. Az évek óta tartó törekvést, hogy a karon igyekeznek a legjobb tudású, „minőségi” hallgatókat bevonni az oktatásba, a sikeresnek mondható beiskolázási adataik is alátámasztják. Idén is magas pontszámmal, a villamosmérnöki alapképzés esetében például országos viszonylatban is a legmagasabbal kerültek be Pécsre a jelentkezők. Az előremutató adatok a felvett építészmérnökök, gépészmérnökök, mérnökinformatikusok felvételi pontszámain is nyomon követhetők a nappali és a levelező képzések esetében egyaránt.
Az idei évtől alkalmazott új felvételi rendszerben minden felsőoktatási intézmény maga szabja meg a felvételi keretek jelentős részét, így a jelentkezők részéről is fokozott figyelem szükséges maga a jelentkezés és az arra készülés folyamatában. A PTE MIK célja, hogy minél inkább a bekerülni vágyók teljesítményére fókuszáljon, értékelje a kimagasló teljesítményeket, és azokon a programokon való részvételt, amivel a kar már az egyetemre való bekerülés előtt tudást ad a felvételizőknek. Az idei eljárás volt az első ebben az új rendszerben, az intézmények – így a PTE MIK is – a tapasztalatok alapján évről évre változtatnak, finomítanak majd a feltételeken. Például a pécsi karon is nagyobb jelentősége lesz (a kar képzéseihez igazodó tárgyakból) az emelt szintű érettséginek, és az intézmény által adható többletpontok szerzésének lehetősége is bővül ezek begyűjtéséhez: a PTE MIK a jelenleginél több programot, tanulmányi versenyt indít vagy együttműködik partnereivel szakmai versenyek, szakkörök, workshopok szervezésében.
Az idei tanévben első évfolyamot kezdett hallgatók mintegy negyede külföldi a MIK-en, a 270 nemzetközi diák hozzávetőlegesen ötven küldő országból érkezik. A legtöbben Kínából, Szíriából, Törökországból, Bangladesből és Pakisztánból nyertek felvételt főként a mérnökinformatikus, az építészmérnöki, a villamosmérnöki és az építőmérnöki képzésre. Jellemző, hogy az alapszak elvégzése után a mesterszakot is Pécsett végzik.
A kar a minőségi oktatás érdekében számos programmal támogatja a már felvett hallgatókat a tanulmányi és a soft skilljeik fejlesztése érdekében. Oktatói, hallgatói mentorrendszert működtet, tréningeket, workshopokat rendez a leendő mérnökök tanulmányi előrehaladása érdekében. Számos ösztöndíjlehetőséget kínál, a „Jutalmazzuk a kiválóságot!” címmel a felvételt nyert gólyák számára meghirdetett, a partnercégek által is támogatott ösztöndíjpályázattól kezdve a diáktanár ösztöndíjon keresztül a közéleti ösztöndíjig. A MIK-es hallgatók évről évre kiválóan szerepelnek hazai és nemzetközi versenyeken és projektekben, vagy vehetnek részt a kar kiterjedt nemzetközi kapcsolatai révén jelentős szakmai figyelemmel kísért együttműködésekben, kutatásokban. Országos viszonylatban is kiválóan működik a duális képzés a pécsi intézményben. A tavalyi tanévben több mint 70 ipari partnernél 140 hallgató bővíthette gyakorlati ismereteit e képzési forma keretében. A közelmúltban számos ponton módosult a duális képzés struktúrája és ezzel együtt a választható szakok, így már a levelező tagozatos hallgatók, a 3., 4. szemesztert végzők, sőt az MSc-szakos hallgatók is tanulhatnak e képzés által – ez is hozzájárul ahhoz, hogy a leendő mérnökök, informatikusok naprakész gyakorlati tudással gyarapodjanak hazánk műszaki életének meghatározó helyszínén.
„A karon a beiskolázással foglalkozó kollégák körében gyakran felmerült a kérdés, hogy a megváltozott, a korábbiaktól eltérő felvételi rendszer vajon hatással lesz-e, és ha igen, milyennel a jelentkezőkre, a felvételi kedvre. Úgy érezzük, hogy ez az új rendszer már sokkal inkább az önmenedzselés, a tudatosság, a korai portfólióépítés felé motiválja a jövő egyetemi hallgatóit. A hatékony információközlés érdekében minden információs platformot újraértelmeztünk, weboldalainkon célzottan helyezünk el tartalmakat a pályaválasztóknak, a szülőknek, a mentoroknak. A felvételivel kapcsolatos hasznos információkat folyamatosan frissítjük a felvi oldalán, emellett a nyílt napjainkon, programjainkon személyes találkozásra is szívesen fogadjuk az érdeklődőket” – mondja Dolgosné dr. Kovács Anita, a PTE MIK oktatási dékánhelyettese. |