MODELL a 13. Velencei Biennálén
A MODELL című pályamunka nyerte a 2012 őszén megrendezésre kerülő 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás magyar pavilonjának rendezésére kiírt pályázatot. A döntés alapján a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kara és Breuer Marcell Doktori Iskolája valamint a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kara a felelős, hogy sikeres magyar kiállítás valósulhasson meg a Biennálén.
A kiállítás fókuszában az építészhallgatók által készített építészeti modell áll. A modell készítés különösen fontos szerepet tölt be az építészet oktatásában. A tér minden irányát értelmező, az arányokat térben szemléltető modell több információt hordoz bármilyen más eszköznél. A modellkészítés kézműves jellege, az anyagok kiválasztása és megmunkálása, analóg a tényleges építési folyamattal, így nem csak a téralkotás, de a szerkezetiség is megjelenik benne, illetve ezek mellett nem
hanyagolható el a műszaki gondolkodást, kreativitást fejlesztő hatása.A modellkészítés kapocs lehet a hallgatók között, alkalmas a közösen folytatottmunka örömének átélésére, az építészetet éltető kollektivitásra és kommunikációra.A kiállítás tehát nem a makettek esztétikumáról fog szólni, hanem a mögötte rejlőgondolatokról és kapcsolatokról. Kapcsolatokról, melyek összekötik a fiatalgeneráció tagjait szerte a világban.
A kurátorok Bachmann Bálint DLA és Markó Balázs DLA. A megvalósuló munkaazonban fiatal építészek és építészhallgatók sokaságát is dicsérni fogja, a terekberendezésére nemzetközi pályázatokat írnak ki a kurátorok s a beérkező anyagegy képpé összeállva alkotja majd az installációt. Ezáltal az ország összesépítészhallgatójának lehetőséget ad a részvételre, az installáció a közös munka, azegyüttdolgozás ünnepe kíván lenni, felhívva a figyelmet annak fontosságára. Ilyenértelemben tehát – bár építészekről szól a kiállítás – nem csak építészeket érinthetmeg.
A pályázati anyag szellemisége rímel a Biennále fő kurátora, David Chipperfieldgondolataival, aki a kapcsolatokra kívánja helyezni a hangsúlyt, melyek összekötika különböző generáció tagjait. Az anyag elkészítésében együtt dolgozott és amunka folyatatásában is együtt dolgozva kívánják megvalósítani a chipperfieldigondolatokat: dr. Bachman Zoltán DLA, a Breuer Marcell Doktori Iskola vezetőjevalamint Keresnyei Johanna, Stemmer Andrea, Kósa Balázs, László Zsolt, NémethIstván és Zilahi Péter, a doktoriskola hallgatói.