Pécsi Tudományegyetem logo Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

Shell Eco-marathon

A Pécsi Tudományegyetem csapata sikeresen szerepelt a Shell Eco Marathonon. A verseny célja a lehető legnagyobb távolság megtétele egységnyi energiával. A PTE Team Orca csapata által épített hidrogén hajtású jármű 86 km-t tett meg 1 kwh energiával, ami benzinegyenértékre átszámolva 761 km / 1 liter benzin. Ezzel csapatunk a Magyar csúcstartó hidrogén hajtású jármű kategóriában!

A TEAM ORCA 2012 június 18.-ra nyílt napot szervez, ahol élménybeszámolóval (fénykép-,videovetítés) egybekötve bemutatnánk a járművet is működés közben. Minden érdeklődőt szerettel várunk az A019-es teremben 15:00-kor!

forrás: www.ddriu.hu
Mit érdemes tudni a Shell Eco-marathonról?
Az ECO-Marathon egy a Shell által szponzorált, évente megrendezésre kerülő speciális járműtervezési és építési verseny, ahol a cél a lehető legnagyobb energiahatékonyság elérése. Azaz, olyan jármű tervezése és építése, ami egy liter üzemanyaggal a lehető legnagyobb távot képes megtenni.
A verseny két Shell mérnök fejében született meg az 1930-40-es években, így ez az ötlet is, mint oly sok más az USA-ból indult ki. A technológia akkori állása szerint az 1 liter üzemanyaggal megtett távolság még nem számított nagy távolságnak. A fejlődéssel összhangban azonban át kellett alakítani a versenyszabályokat, hiszen a verseny jelenlegi rekordja megközelíti a 4000 km / liter fogyasztást. E versenyeket napjainkban az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában is megrendezik.

Mikor és hogyan született meg az ötlet, hogy kapcsolódtatok be ebbe a versenybe? Miként jött létre az az ORCA Team?
2010-ben született meg az ötlet, amikor felkeresett a Műszaki Kar egy hallgatója – (Makida László) – és prezentálta a versenyen való indulás igényét és terveit a járműépítésre vonatkozóan. Bízott abban, hogy támogatom az ötletet, hisz korábban is részt vettem már hallgatókkal hazai járműépítési versenyeken. A Shell Eco-marathon természetesen komoly kihívást jelentett számunkra, így megkezdődött a csapat toborzása. Ehhez szükség volt vállalkozó szellemű hallgatókra, akikből köztudottan mindig kevés van. Az idő folyamán a csapat is formálódott, hisz a 2012-es mezőnyben a tavalyi csapatból mindössze ketten maradtak, köréjük verbuválódott az idei team.

Milyen fejlesztéssel tudtatok indulni a versenyen illetve milyen kategóriában?
A ECO-Marathonon jelenleg két fő kategória van, ez az Urban Concept és a Prototype. Míg előbbibe azok a 4 kerékkel, a KRESZ által előírt szükséges jelzőberendezésekkel ellátott autók kerülnek, amik alkalmasak lehetnek a városi közlekedésre addig a Prototípus kategóriában a cél a minél áramvonalasabb forma, a minél jobb hatásfokú hajtás illetve a minél kisebb gördülési ellenállás a gumik esetén és természetesen a lehető legnagyobb távolság megtétele. Ebből persze kevesebb ültethető át a valós életbe és a közúti forgalomba, de a létrejött tudás és know-how tovább kamatoztatható.

Mi ez utóbbi kategóriában a prototípusok között indultunk, s mivel a csapatot és a projektet egyaránt áthatja a környezettudatosság, ezért választottuk a hidrogéncellát üzemanyagnak. A gép meghajtása tehát hidrogéncellán alapul, ami meghajtja az elektromos motort. Mindehhez társul egy bonyolult elektronika, hiszen szabályozni kell a hidrogén cella működését, fogyasztását, a motort illetve a kapacitorok töltését is. Mindezt persze a sofőrnek is tudnia kell szabályoznia versenykörülmények között, így számos kihívásnak kellett megfelelnünk.
Extra felszereltségként még tempomat-ot is beépítettünk, ami még városi környezetben is hasznosnak bizonyult mivel az idei verseny Rotterdam belvárosában zajlott ellentétben a tavalyi lausitzi (GER) EuroSpeedway-en rendezett versennyel.

Fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy a fejlesztés igazi csapatmunka eredménye. Mindenkire szükség volt ahhoz, hogy ez a projekt sikerrel zárulhasson. Továbbá sokat köszönhetünk szponzorainknak is, akik biztosították számunkra a hiányzó technológiát (pl.: Kontak-Elektro Kft. biztosította az 1,2 kW-os üzemanyagcellát).

Ahhoz pedig, hogy a szürke karbon mintás kasznit feldobjuk, szerettünk volna hagyományos magyar motívumokat is felvinni az autóra. A kalocsai mintát végül Vesztergám Judit kerámia festőművész készítette el.

Mennyi időt vett igénybe a járműfejlesztés és tökéletesítés? Mi jelentette a legnagyobb kihívást?
A fejlesztés tulajdonképpen az első jármű – „Gyilkos Bálna” – készítésével kezdődött el 2 éve. Szükség volt ugyanis azokra a korábbi tapasztalatokra és rutinra, amit a mostani autó – „Free Willy Project” – készítéséhez felhasználhattunk.
A legnagyobb kihívást a kaszni legyártása jelentette, hiszen itt minden kézzel gyártott volt a csapatunk által. Üvegszálas anyagot és karbonszövetet használtunk fel hozzá. Büszkék vagyunk e teljesítményre.

Milyen célokkal, reményekkel és eséllyel indultatok a versenyen? Fel tudtátok e venni a versenyt a tőkeerősebb nyugati országok csapataival?
Természetesen a Forma 1-hez hasonlóan itt is vannak abszolút favoritnak számító francia, német és olasz csapatok, akik euró százezrekből gazdálkodnak. Közülük többen még a kasznit is alvállalkozóval terveztetik meg, illetve gyártatják le, ami jobb tulajdonságú, precízebb járművet eredményez. Az ő eredményeiket muszáj figyelemmel kísérni nekünk is, hisz ez akár ötletet is adhat számunkra.
A versenyen azonban nem csak a pénz számít, fontos a csapat elhivatottsága és tudása is, amit az ORCA is bizonyított. Továbbá szeretném megemlíteni a Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium / Kecskeméti Főiskola csapatát is, akik habár nem rendelkeznek nyugat-európai szintű költségvetéssel mégis kiváló eredményt tudtak elérni.

Ti milyen eredménnyel zártátok a versenyt?
Az eredményt sokféleképp lehet értékelni. Fontos megjegyezni, hogy a ECO-marathonon nem egymás ellen versenyzünk. A futam során 10 kört kell teljesíteni meghatározott időn belül, ami jelenleg 39 – 40 perc. Mivel „versenypálya” jobb és szélesebb volt, mint amire számítottunk, és az autó is igen stabilnak bizonyult, jól fordult jelentős sebesség vesztés, lassítás nélkül ezért ez idő alatt 16,5 km-t tettünk meg, ez kWh-ban kifejezve mintegy 86 km-t, benzinre átszámítva pedig 760 km-es teljesítményt jelent.
Így a hidrogénhajtású prototípus kategóriában az induló több mint 30 csapatból 15 helyezést értük el, a középmezőnyben végeztünk. Ez véleményem szerint figyelemre méltó eredmény, hisz számos olyan csapat is volt, akik nem tudtak mért kört teljesíteni műszaki hiba miatt.
Nagy sikernek értékelem azt is, hogy hidrogénüzemű cellával tudtunk indulni a versenyen, mely működött és jól is teljesített a versenyben. Van természetesen még hova fejlődni, de kiemelkedő minőséget és tetszetős formát hoztunk létre, amire sokan felfigyeltek.
Szintén eredményként említhető a fejlesztés saját munka eredménye és pécsi kooperáción alapul, magyar alkatrészek felhasználásával és magyar összeszereléssel.
Továbbá ha a fejlesztés és a verseny során a bekerülési költséget és az értékarányt is figyelembe vesszük a PTE csapata akár a mezőny elején is helyet kaphatna.

Mik a jövőbeni terveitek, szeretnétek e ismét indulni a versenyen? Mire van szükség ahhoz, hogy a következő évben még jobb eredményt tudjatok elérni?
Mivel a karosszéria elkészítése rendkívül időigényes volt, ezért új autót nem akarunk építeni. Helyette az elektronikára és a hajtástechnológiára szeretnénk koncentrálni, illetve saját fejlesztésű cellával szeretnénk indulni. Fontos cél a jármű súlyának csökkentése az eredményesség miatt. Hosszabb távú terveink közt szerepel, hogy egy utcai közlekedésre is alkalmas (Urban Concept) járművet építsünk, de ehhez még nagyobb támogatottságra lenne szükségünk és bővebb anyagi forrásokra. Terveink már vannak.
A jövőben is tervezzük a kooperációt a helyi cégekkel – Kontakt-Elektro Kft. – és számítunk tapasztalatukra a hajtás kapcsán. De emellett szükségünk lesz egy jobb hatásfokú motorra is, ami azonban rendkívül drága. Folytatunk tárgyalásokat egy győri céggel ez ügyben, de svájci gyártmányú motor is felmerült már. Szeretnénk azonban a jövőben is megtartani azt az elvet, hogy az autó teljesen hazai fejlesztésű maradjon.

Egy korábbi interjúban azt nyilatkoztátok, hogy a régióban iparserkentő hatása is lehet e versenynek és az ORCA fejlesztéseinek? Miként képzelhetjük ezt el?
Véleményem szerint az üzemanyagcellás hajtás a jövő energiaforrása. A hidrogén jól tárolható, nincs veszteség a tárolás során, ráadásul primer energia. Jó alternatíva a közlekedésben mindamellett az üzemanyagcella gondozásmentes és sokáig tud úgy működni, hogy nem nyúlnak hozzá. Ezzel a jövőbemutató technikával jelenleg a PTE-PMMIK diákjai foglalkoznak pécsi cégekkel kooperálva. Így jelentős előny, hogy a versenyben részt vevő hallgatók, akik később kikerülnek a munkaerőpiacra már ismerik e technológiát, használták azt így képesek lesznek a későbbi fejlesztésekhez érdemben hozzájárulni.

Az ECO-Marathon mellett milyen egyéb sikerekben, eredményekben részesült a csapat a közelmúltban?
A PTE által szervezett „Feltaláló születik” versenyen immáron 2 éve folyamatosan sikerül elhozni a fődíjat, ami számomra azt jelzi, hogy Pécsen fontos ez a fejlesztés. Továbbá fontos az egyetemnek is, mivel a potenciális hallgató jelöltek ezáltal olyan plusz foglalkoztatási lehetőségeket is láthatnak, ami motivációs értékű lehet. Ráadásul jelentős marketing és média visszhangja is van.