TDK kutatási témák
A PTE-PMMK Környezetmérnöki Szak Tudományos Diák Kör bemutatása
- I. Mi az a Tudományos Diák Köri tevékenység?
A magyar iskolarendszer, a magyar felsőoktatás világszínvonalú eredményeiben mindig jelentős szerepet játszott a tanár-diák bensőséges szakmai és emberi együttműködése, amely az elmúlt, több mint öt évtizedben tudományos diákköri tevékenységként vonult be a hazai felsőoktatás történetébe.
A magyar iskolaügyben, a felsőoktatásban mélyen gyökerező önképzőköri tevékenységet, mintegy tovább hagyományozva az ötvenes évek elején a hallgatók egy részében megnyilvánult önképzési szándék, a minőségi képzés iránti igény, a felsőoktatási tudományos utánpótlás elősegítésének szándéka hívta életre. A hazai felsőoktatásban a tehetséggondozás legfontosabb, legjelentősebb formája a tudományos diákköri tevékenység.
A hallgató-tanár műhelymunka olyan szakmai, emberi kapcsolat, amely hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatóban kialakuljon a kitartó munka iránti belső igény, hogy elsajátítsák az érvelés képességét, amely egyrészt jelenti a saját szellemi tevékenységük melletti érvelés képességét és a másik fél szakmai tevékenységének megismerését, elfogadását, azaz a szellemi hozadék iránti tisztelet és alázatot, mint a legalapvetőbb kutatási tulajdonságok. Az intézmények oktatóinak, kutatóinak pedig lehetőséget ad a diákok szakmai jártasságának megismerésére, a szakmai utánpótlás, a PhD-képzésre jelentkezők érdemi kiválogatására.
Mára már az ország csaknem minden felsőoktatási intézményében folyik tudományos diákköri munka. Az utóbbi időben nőtt az egyházi intézmények, alapítványi iskolák és a határon túli felsőoktatási intézmények diákköreinek száma, valamint a művészeti egyetemek, karok, tanszékek bekapcsolódása mára már szinte teljesnek mondható. Arra, hogy valóban tehetséges, kiváló képességű szakemberek kerülnek ki ezekből a tudományos diákkörökből, igen meggyőző bizonyíték, ha az MTA rendes- és levelező tagjai névsorát, az írásos bemutatkozást megnézzük, hiszen szinte mindenki diákkörben kezdte tudományos pályafutását, itt írta első dolgozatát, s köztük szép számmal olyanok vannak, akik ma is TDK témavezetők, s olyanok is, akik kiemelkedő diáktudományos tevékenységet segítő tanári munkájukért Mestertanár Aranyérem elismerésben részesültek.
A tudományos diákkörökben tevékenykedő tehetségekkel való foglalkozás az Oktatási és Kulturális Minisztérium számára is kiemelten fontos feladat. Ezenkívül a tudományos diákköri munkát egyre szélesedő támogatói kör segíti: különböző szakalapítványok, minisztériumok, közéleti személyiségek, illetve cégek, vállalkozások. (http://www.otdt.hu/intezmenyitdk.php)
A Környezetmérnöki Szak tudományos diákköre (TDK) 1995-óta működik, beleilleszkedve az országos tudományos diákköri rendszerbe. A szak rendszeres delegál hallgatókat az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákra, melyek 2 évente kerülnek megrendezésre. A szak TDK konferenciája minden tanév őszén kerül megrendezésre, a Kari Tudományos Diák Köri Héten.
- II. A TDK munka célja és előnyei
A TDK munka célja, hogy a szakma iránt - a nappali képzés kereteinél mélyebben - érdeklődő hallgatók egy-egy szűken választott szakterületen belül el tudjanak mélyedni oktatói koordináció mellett. A TDK munkát végző hallgatóknak egy-másfél év áll rendelkezésükre kutatásuk elvégzésére, melynek eredményeit egy dolgozatban kell összefoglalniuk. A TDK dolgozatot határidőre leadott hallgatók a PMMIK Kari TDK konferenciájának Környezetmérnöki Szekciójában vesznek részt, ahol egy előadás keretében foglalják össze kutatási eredményeiket. A TDK bizottság értékeli a dolgozatokat és helyezéseket valamint a helyezésekhez tartozó oklevelet és pénzjutalmat oszt ki. A helyi TDK konferencián kerül az is eldöntésre, hogy mely dolgozatok javasolhatók az Országos Tudományos Diákköri Konferencián (OTDK) történő megmérettetésre.
A TDK dolgozat készítője által felvállalt többletmunka további előnyöket is biztosít, melyek az alábbiak lehetnek:
- Munkavállalásnál és továbbtanulásnál sok esetben előnyt jelent a TDK-konferencián történő részvétel. Az MSC képzés felvételi eljárásában, a legtöbb intézményben a TDK munkának kiemelt jelentősége van.
- A hallgató megmérettetheti tudásszintjét és képességeit egy a nappali BSC képzés szintjénél magasabb szinten.
- Az igazolt kutatási munka „elszámolható” a Környezetmérnöki Szakon „Komplex projekt” című tárgyból 5-ös érdemjeggyel.
- A TDK dolgozat könnyen felfejleszthető szakdolgozattá.
- A TDK munkát végző hallgató megismerheti képességeinek határát, és munkája során betekintést kaphat a kutatói munkáról.
- A TDK konferencián való részvétellel a hallgató gyarapítja tapasztalatait a közönség előtti megjelenés tekintetében.
- A TDK konferencia bizottsága a helyezettek részére oklevelet állít ki és pénzjutalomban részesíti.
- III. Egyéb technikai jellegű információk
A lehetséges TDK kutatási témákat a Környezetmérnöki Tanszék minden félév elején kihirdeti a faliújságon és honlapunkon, melyekre a témához rendelt oktatónál lehet jelentkezni. A hallgató saját kutatási témát is választhat, ebben az esetben azonban fel kell kérnie az általa választott oktatót témavezetői feladatainak ellátására.
További TDK-val kapcsolatos kérdésekben Dittrich Ernő a Környezetmérnöki Szekció TDK titkáránál lehet érdeklődni személyesen, vagy a dittrich@witch.pmmf.hu email címen.
A TDK-ra való jelentkezés feltételeit illetve a kiírt kutatási témákat külön hirdetmények tartalmazzák.