Én, a mérnök – pályázati felhívás középiskolásoknak
Lezajlott a MIK Partners szakmai rendezvényünk, amelynek keretében első alkalommal hirdettük ki az „Én a mérnök” pályázat eredményeit középiskolás diákok számára.
Pályázóinktól olyan alkotásokat vártunk, amelyek személyes hangon és kreatív formában mutatják be,
-
hogyan képzelik el magukat mérnökként a jövőben,
-
milyen problémák megoldásán szeretnének dolgozni,
-
és mit jelent számukra a mérnöki hivatás.
A
forma teljes mértékben szabadon választható volt: írás, prezentáció,
poszter, rövid videó vagy akár képzőművészeti alkotás is érkezhetett –
bármi, amiben a diákok hitelesen és szabadon kifejezhették
gondolataikat.
A díjazottak:
-
helyezett: B. Garai Etelka
-
helyezett: Fekete Viktor Márton
-
helyezett: Kékkői Petra
Különdíjban részesült: Márk Benjamin
Az
eredményhirdetést követően alkalom nyílt egy kötetlen beszélgetésre is a
résztvevő diákokkal, akik megosztották, ők hogyan élték meg a
pályázatot és mit adott számukra a részvétel. Íme az erről szóló cikk:
„A
mérnöki szakmákban az a legvonzóbb, hogy a tudás segítségével valós
problémákat lehet megoldani és ezeknek az előnyeit a mindennapi életben
is tapasztaljuk” – így fogalmazott az idén első alkalommal a karunk
által középiskolások számára meghirdetett Én, a mérnök elnevezésű
pályázat egyik díjazottja. A pályázat arra buzdította a nevezőket, hogy
képzeljék el magukat mérnökként a jövőben, és fogalmazzák meg (írásban,
rajzban, bárhogy), milyen problémákat oldanának meg, hogyan segítenék az
emberek életét, vagy alakítanák a világot. A fiatalember mérnökként az
orvostudomány problémáira keresne megoldásokat, különösen nagy hangsúlyt
fektetne a diagnosztikára és a gépek adta lehetőségekre. És hogy egy
középiskolásnak miért érdemes a műszaki vagy az informatikai pályában
gondolkodnia? Pályázónk szerint azért, mert ez a jövő egyik legfontosabb
területe: sok lehetőség, biztos elhelyezkedés és jó fizetés várja
azokat, akik kreatívan gondolkodnak és szeretik a problémamegoldást.
Ehhez véleménye szerint a PTE MIK modern oktatást és gyakorlati
tapasztalatot ad. Úgy látja, karunkon sok a valós projekt és az ipari
kapcsolat, így a diákok jól felkészülnek a munka világára, ráadásul Pécs
egy élhető, inspiráló város.
„Számomra
a mérnöki szakmában a legvonzóbb, hogy egyszerre tudod segíteni a jelen
társadalmat és maradandót alkotni a jövő számára. A mérnökök azok a
személyek, akik az élet minden területén jelen vannak, akik megtervezik
és létrehozzák azokat az épületeket, gépeket és rendszereket, amik
nélkül ma nem tudnánk élni” – ezt válaszolta arra a kérdésre egy
mérnök(nő)jelölt, hogy mi a vonzó a mérnöki szakmákban, akinek nevezését
díjazták az Én, a mérnök pályázaton. Karunk idén először hirdette meg a
középiskolásoknak szóló pályázatát, amelynek a fókuszában a mérnöklét
állt. A nevező fiatal hölgy szerint a mérnöki munka felelősségteljes,
mert mindennek pontosnak kell lennie ahhoz, hogy amit megalkotnak, az
stabil és biztonságos legyen. Mint mondja, ha mérnök lenne, leginkább az
érdekelné, hogy miként lehet a modern építészeti stílust a régi,
hagyományos motívumokkal és formákkal ötvözni. Nagyon tetszik neki,
amikor egy épületben egyszerre jelenik meg a múlt eleganciája és a jelen
letisztult, korszerű stílusa. Olyan megoldásokat keresne, amelyekkel
meg lehet őrizni a régi építészet értékeit, miközben valami újat és
modernet is alkot, így a régi és az új harmonikusan kiegészítené
egymást. Véleménye szerint azért érdemes a műszaki vagy az informatikai
pályát választania egy fiatalnak, mert a technika mindenhol körülvesz
minket, és folyamatosan fejlődik. Ez a fejlődés a jövőben csak még
gyorsabb lesz, ezért ezek a területek mindig biztos és keresett
szakmákat fognak jelenteni. És hogy ehhez miért lehet jó választás a PTE
MIK? Jó indok, hogy több ismerőse is itt végzett, és az itt megszerzett
biztos tudással könnyedén el tudtak helyezkedni, valamint csak jókat
meséltek a karon töltött éveikről.

„A
mérnöki szakma a problémák megoldásán alapul, ahol a legtöbb esetben a
minél nagyobb vagy több problémát megoldó személyek kapják a nagyobb
»jutalmat«. A mai modern világban az informatika gyors fejlődése által
rengeteg új kihívással találkozhatunk, amelyek érdekessé teszik ezt a
szakmát az én generációm számára” – így fogalmazta meg a mérnöklét
lényegét az egyik tizenéves, akinek munkáját elismerték az Én, a mérnök
című pályázaton. Karunk idén először várta a középiskolások
elképzeléseit (írásban, képben, bárhogy), hogy miként látják magukat
mérnökként, milyen problémákat oldanának meg. A nevező fiatalember
szerint a mérnökök tudásukkal és tapasztalatukkal képesek nagyobb
problémákat kisebb részekre szedni, így olyan nehéz/komplex feladatokat
is meg tudnak oldani, amire egy átlagember egy pillantás után
kijelentené, hogy lehetetlen. Ha pályázónk mérnök lenne, szeretné
bármilyen betegséggel vagy fizikai hátránnyal élő ember mindennapjait
jobbá tenni, mert minden embert

megillet
az a lehetőség, a betegségüktől függetlenül, hogy teljes és szabad
életet éljen. Mint mondja, egy középiskolásnak azért érdemes a műszaki
vagy az informatikai pályában gondolkodnia, mert „napjaink könnyed
világát a múlt briliáns matematikusai, fizikusai és informatikusai
kemény munkája tette lehetővé, ez a három ágazat nem mostanában fog
eltűnni a köztudatból, karrier szempontjából a mesterséges intelligencia
elterjedésével egyre több és jobb lehetőséggel kecsegtetnek”. És az sem
mindegy, hogy ehhez hol szerzi meg a megfelelő képesítést az ember. „Az
ott megrendezett versenyeken és programokon keresztül volt alkalmam
bepillantani az egyetem folyó munkába. Nagyon tetszett a feladatok
kreatív megoldásának a lehetősége és az egyetem számítástechnikai
felszereltsége. A hallgatókkal közösen részt vettem az idén megrendezett
MIK Partners Szakmai Napon, ahol a partnercégek előadásai nagyrészt az
egyetemet követő lehetőségekről adtak útmutatást. Szerintem a MIK-en
minden adott ahhoz, hogy valaki jó mérnökké vagy informatikussá váljon.”
